FACULTATEA DE TEOLOGIE - DEPARTAMENTUL TEOLOGIE ORTODOXĂ DIDACTICĂ

Titlu: 
ASCEZA CREŞTINĂ

Cuprins:

CAPITOLUL 1. - INTRODUCERE 
1.1. Definirea ascezei
1.2. Locul ascezei în viaţa creştină
1.3. Curente şi tendinţe asupra definirii ascezei

CAPITOLUL 2. - PĂCATUL 
2.1. Definiţie
2.2. Conştientizarea păcatului şi eliminarea lui prin mărturisire, căinţă şi asceză

CAPITOLUL 3. - ASCEZA 
3.1. Scopul ascezei şi cele patru feluri de vieţuire creştină 
3.2. Stapânire, înfrânare, paza minţii şi a voinţei 
3.3. Renunţare, izolare de păcat, pocăinţă şi purificare de patimi
3.4. Postul. Înfrânarea trupului, mâniei, mândriei şi curăţiei
3.5. Rugăciunea metaniile şi nădejdea
3.6. Milostenia şi faptele
3.7. Smerenia blândeţea, răbdarea şi tăcerea
3.8. Izolarea de lume, ascultarea, privegherea trezvia unirea cu Dumnezeu prin contemplaţie 

CAPITOLUL 4. 
Exemple de asceţi reprezentativi, Egipt, Athos, Kiev, Sinai, România 

CAPITOLUL 5.
Concluzii asupra ascezei creştine
Bibliografie generala
Cuprins 
--------------------------------------------------------------
CONCLUZII ASUPRA ASCEZEI CREŞTINE   
"Beneficiile ascezei într-o lume secularizată
Numai viaţa ascetică conţine procedeele pentru iluminarea creştină şi înmulţirea virtuţilor creştineşti. Deci efortul,stăruinţele şi nevoinţele de purificare şi dobândirea virtuţilor se realizează prin asceza completă şi îndelungată, ea fiind singura cale de unire a sufletului cu Dumnezeu sau îndumnezeire sau desăvârşire. Pentru acest scop luptă şi se străduieşte creştinul ortodox toată viaţa lui. Deci beneficiile de perspectivă ale practicării îndelungate a ascezei creştine sunt constituite de unirea sufletului cu Dumnezeu sau dobândirea Duhului Sfânt. Legătura între nevoinţe şi unirea tainică cu Dumnezeu este mai srânsă decât cea dintre drumul ales şi ţintă întrucât , deşi trăirea acestei uniri se înfăptuieşte la capătul final al tuturor stăruinţelor ascetice, aurora ei începe în suflet chiar în cursul nevoinţelor, acţionând simultan la însănătoşirea trupului şi a sufletului. Beneficiile ascezei sunt evidente: conduce la realizarea scopului suprem al vieţii creştine de desăvârşire, prin fortificarea firii, eliberarea de păcatul care promovează stricarea firii, eliminarea patimilor şi înlocuirea lor cu virtuţi, eliberarea firii de mişcarea poftelor păcătoase şi de ideile lucrurilor care se ivesc în minte după curăţirea de patimi. Asceza pregăteşte lui Dumnezeu pe ultima treaptă a eforturilor ei, o minte golită de toate preocupările pământeşti, o minte pură, oferită lui Dumnezeu pentru a sădi în ea dragostea, adevărul şi legile Lui şi toate cele plăcute Lui şi folositoare omului nou. Deci beneficiile imediate de netăgăduit ale ascezei sunt: mortificarea de viaţă făcătoare, cum spune Sfântul Simion Noul Teolog, omorârea treptată a păcatului şi a tuturor tendinţelor spre el, iar cel de perspectivă îndelungată a practicării ascezei, este îndumnezeirea, scopul suprem permanent şi final al vieţii creştine, visul şi dorinţa fierbinte ale fiecărui creştin, care însă se înfăptuieşte după îndelungi şi sârguincioase nevoinţe, în asceză şi numai cu ajutorul şi voinţa lui Dumnezeu. În afară de incomensurabilul beneficiu al practicării ascezei creştine privind îndumnezeirea sufletului omului, acesta beneficiază simultan de o însănătoşire şi întărire a corpului fizic incomparabilă cu a celor din afara acestui mod de viaţă. Practicarea ascezei este nu numai o variantă a uni mod de viaţă total benefic, dar este şi necesară în condişiile în care în ultimul timp în special calitatea morală a vieţii în ultimul timp s-a degradat alarmant. Astfel: necredinţa în Dumnezeu, ignorarea legilor şi poruncilor lui Dumnezeu, mânia, mândria, trufia, neştiinţa, neascultarea, furtul, minciuna, trândăvia, clevetirea, crima, ispitirea, agresivitatea, ura, făţărnicia, pizma , osândirea, neplecarea, neiubirea de fraţi, de aproapele, ţinerea de minte a răului, răzbunarea, iubirea de argint, desfrânarea, adulterul, violul , drogurile, beţia, multa vorbire, luxul, vorba deşartă, mâncare fără de saţ, gândurile rele şi viclene, obiciurile cele rele, aprinderea spre desfrânare, deznădăjduirea, uitarea, necunoştinţa, nepurtarea de grijă, gândurile cele rele şi hulitoare, întunecarea minţii, ispite de tot felul, şi multe alte rele, care se manifestă cu prisosinţă la tot pasul şi în tot locul, pot fi eliminate prin educarea trăirii unui mod de viaţă ascetic. Astfel profesorii de religie pregătiţi în instituţiile de învăţământ superior pot acţiona cu regularitate asupra categoriilor celor mai receptive, de elevi de toate vârstele, care pot primi această educaţie ascetică în cadrul orelor de religie. Este lesne de înţeles că în funcţie de pregătirea în acest scop a profesorului de religie, depinde rezultatul pe linia înmulţirii virtuţilor creştineşti şi purificarea fiinţei umane în formare. Cât priveşte acţiunea Bisericii în propagarea şi practicarea ascezei creştine în acelaşi scop, adaptată la comunitatea umană încredinţată spre păstorire preoţilor, aceasta este o acţiune mai uşoară, având de-a face cu persoane adulte, care conştientizează mai uşor beneficiile practicării acestui mod de viaţă, cu condiţia să fie pregătiţi corespunzător. În acest sens de un real folos sunt mai întâi pregătirile teoretice, prin expuneri pe această temă (catehizări) care se fac deja la unele parohii şi care aduc oamenii, în timp, la iluminare şi înmulţirea virtuţilor. În această categorie intră creştinii care participă din proprie iniţiativă atât la slujbele religioase în biserici cât şi la toate acţiunile legate de viaţa activă de creştini. De mare importanţă este acţiunea care trebuie desfăşurată de preoţi pentru atragerea enoriaşilor care nu frecventează Biserica la asemenea catehizări, în scopul de a participa activ la viaţa creştinească şi apoi la însuşirea modului de viaţă ascetic adatat lor. În contextul acţiunilor de îndepărtare şi izolare de păcat, cea mai importantă fază este conştientizarea şi recunoaşterea păcatului. În această fază omul deja începe să controleze mintea, îşi dă seama de rolul determinant al acesteia în săvârşirea oricărei acţiuni şi iniţiază ideea de control a acesteia. Încheiat primul pas din această fază, omul simte nevoia de recunoaştere, de mărturisire expresă a păcatului. Deja el este hotărât la căutarea căii de eliminare a păcatului. În această fază el se adresează cu toată hotărârea şi voinţa duhovnicului, dispus să facă orice pentru a scăpa de apăsarea păcatului. Aici se oferă două posibilităţi: una de a se adresa unui duhovnic dintr-o mănăstire şi alta duhovnicului din parohia de care aparţine. Cert este că cei doi analizează şi judecă greşelile după aceleaşi criterii şi reguli, după aceleaşi legi. Însă la măsurile de curăţire, de spălare a păcatelor din partea credinciosului, cei doi duhovnici, de regulă, procedează diferit. Duhovnicul din mănăstire, influenţat şi de viaţa monahicească, asceză aspră pe care o practică şi de faptul că el însuşi este convins că nu există cale de mijloc pentru mântuire, atribuie credinciosului canon mai aspru sau mai bine zis aşa cum trebuie să fie în raport cu gravitatea păcatelor, dar având în vedere şi hotărârea credinciosului de a se curăţa. La preotul de mir, în marea majoritate a cazurilor, acordarea canonului se face acordând creştinului circumstanţe atenuante, canonul este mai blând, pe durate mai scurte de timp, de obicei până la următoarea spovrdanie, având la bază considerentul ca nu cumva cel care a greşit să cadă în deznădăjduire că nu va putea duce canonul, că e prea greu, să piardă răbdarea şi să nu părăsească calea curăţirii de păcate. Însă părerea mea personală este că în momentul când omul s-a hotărât la recunoaşterea şi mărturisirea păcatului, se naşte şi căinţa, ar face orice, ar da orice numai să scape de el. Acest moment al hotărârii lui cred că trebuie fructificat mai mult de către duhovnic şi trebuie atribuit canonul cu hotărâre , la valoarea greşelii şi puterii omului, lăsând mila mai mult la Dumnezeu. În sprijinul ideii vine şi medicina alternativă, isihastă, care recomandă pentru cele mai grele boli, inclusiv cele considerate de medicina alopată incurabile, postul îndelungat şi rugăciunea neîncetată şi care au dat rezultate de necontestat în însănătoşirea trupească, simultan şi antrenând sufletul pe calea desăvârţirii. Componentele ascezei, virtuţile sunt ascensiunea treptelopr Scării Sfântului Ioan Scărarul, legate una de alta, interdependente şi neseparabile completate de cele 170 de capete ale Sfântului Antonie cel Mare. Componentele ascezei s-au tratat în capitole separate, deşi relaţia dintre ele este inseparabilitatea, intercorelaţia şi determinarea reciprocă. Asceza este cel mai eficient mod de viaţă care conduce sigur la salvarea sufletului, la îndumnezeire, prin procedee complexe de iluminare, eliminarea patimilor şi înmulţirea virtuţilor creştineşti. Din analiza multiplelor aspecte prezentate în lucrea, rezultă că asceza în totalitatea ei s-ar adresa îndeosebi modului de viaţă pustnicesc, monahicesc sau preoţesc şi mai puţin mirenilor, oamenilor din lume, nefeciorelnici. Această idee trebuie revizuită şi în concordanţă cu noile tendinţe din medicina complementară, care recomandă pentru cele mai grave afecţiuni postul şi medicina isihistă , este necesară extinderea mult mai mult a ascezei creştine în lume, sau câtt mai multe forme de realizare, astfel s-ar aduce beneficii mult mai mari în sănătatea sufletului şi a trupului tuturor credincioşilor."
________________________________________________________
Pret: 100 Euro
Plateste prin PayPal
Plateste prin Paxum

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Doresti informatii? Intreaba aici: